Forum www.inibradom.fora.pl Strona Główna   www.inibradom.fora.pl
Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo w Radomiu
 


Forum www.inibradom.fora.pl Strona Główna -> Materiały -> Recenzja ksiazki do Nauki Historii-Moduł problemowy
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
  Post Recenzja ksiazki do Nauki Historii-Moduł problemowy - Wysłany: Nie 13:30, 13 Sty 2008  
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Lis 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Orc Village


Historia : moduł problemowy wydana za pośrednictwem wydawnictwa Nowa Era, to jeden z lepszych podręczników do nauki historii na poziomie rozszerzonym dostępnym obecnie na rynku. Choć książka ukazała się w roku 2004 to nie straciła nic ze swojej aktualności i doskonale nadaje się w celu pogłębiania wiedzy. Adresowana jest do młodzieży licealnej, która już posiada dobrze „zakorzenione” podstawy wiedzy historycznej. Przejrzyście podzielona, posiada mini słowniczek, oraz 2 indeksy: osobowy oraz rzeczowy, dzięki którym odnalezienie interesującego nas zagadnienia bądź osoby zajmie dosłownie kilka chwil.
Książka dla potocznego laika nie jest prosta w odbiorze co wymusza automatycznie posiadanie jakiejś już wiedzy, tworzącej swoisty punkt „odbicia” dla utrwalania nowych informacji. Utrwalania to dobre słowo. Tematykę książki stanowią ogólne zagadnienia historyczne ułożone problemowo. Jest to swojego rodzaju przypomnienie, lecz z bogatszym zapleczem szczegółów, faktów oraz dat. Książka pełni funkcję swoistego przewodnika, dzięki któremu możemy przyswoić zagadnienia historyczne w ujęciu chronologicznym. Podział na 12 działów pozwala łatwo i szybko zlokalizować interesujące odbiorcę zagadnienie, a co najważniejsze dzięki przejrzyście wypunktowanym poddziałom wiedza porządkuje się systematycznie i nie następuje tak powszechne wśród uczniów mieszanie faktów i wydarzeń, bądź umieszczanie ich w ogóle innym, nieadekwatnym okresie. Dzięki ujęciu problemowemu, dzieje naszego państwa zostały zespolone z dziejami powszechnymi, a historia Polski stała się integralną częścią całościowego procesu historycznego. Ważna jest znajomość historiografii oraz metodologii badań. W danej książce możemy znaleźć odpowiednie rozdziały przybliżające nam ta sferę zagadnień. Każdy rozdział jest bogato ilustrowany, zawiera różnego rodzaju pomoce dydaktyczne ułatwiające korzystanie z podręcznika. Dzięki nim jest bardziej przejrzysty i co najważniejsze zrozumiały. Niektóre inne podręczniki są „sklecone” z suchych faktów bez ilustracji, wykresów, tabel itp. Co wpływa ujemnie na chęć obcowania z dana pozycją i jakością przyswajanych wiadomości. Nie od dziś wiadomo, ze historia jest nauką pamięciową i bez kojarzenia faktów z datami, miejscami czy osobami nikt nie jest wstanie mówić o znajomości tej dziedziny wiedzy. Niniejsza pozycja doskonale poradziła sobie z tym problemem. Pod każdym rozdziałem, albo także niemal na każdej stronie możemy znaleźć odpowiednie mapki, wykresy, zestawiania statystyczne, schematy, które „ożywiają” treść zawartą w książce i pozwalają na szybsze jej zapamiętywanie. Występuje także różnego rodzaju ikonografia oraz grafiki poprzez reprinty plakatów, zdjęcia, ryciny itp., pełne przepychu i barw ilustracje doskonale oddają klimat i ton omawiających epok bądź danych zagadnień. Pełna różnobarwnych przerywników i wcięć umożliwia przejrzyste korzystanie oraz wyszukiwanie najważniejszych faktów. Podręcznik zawiera dużo tekstów źródłowych, które odnoszą się do bieżącego materiału i niepomiernie wzbogacają zakres wiedzy uczniów. Dzięki ich trafnemu wybieraniu fakty oraz zdarzenia stają się bardziej oczywiste i szczegółowe, niż mogłoby się to wydawać tylko po przeczytaniu „suchego’ tekstu. Początek stanowi niezbyt obszerny wstęp. Jednak oddaje on cały zamysł autorów . Opisując cel i sposób opracowania książki. W budowie ksiązki zostały użyte, różnego rodzaju oznaczenia, pomagające w lepszym zrozumieniu czytanego materiału oraz sygnalizujące zwrócenie uwagi na dane fragmenty jako szczególnie istotne. I tak z pomiędzy tych oznaczeń możemy wyróżnić: Przypomnij sobie, czyli pytania mające na celu przypomnienie sobie wcześniej poznanego materiały z lat wcześniejszych, Spis treści- który oznajmia kolejno wymienione zagadnienia w danym podrozdziale, znak trójkąta oznacza iż są to pytania dotyczące źródeł tekstowych bądź ikonograficznych, pogrubioną literą C oznaczone są ciekawostki, gwiazdką oznaczane są różnego rodzaju pojęcia i terminy mogące sprawiać trudność, a znajdujące się w słowniczku dołączonym na końcu ksiązki, w prostokątnych ramkach oznaczone są tzw. Sprawy kontrowersyjne, ukazujące że interpretacja w gruncie zdawać by się mogło oczywistych faktów nie jest wcale taka łatwa. itp. Bardzo ciekawym i doskonałym pomysłem są , zamieszczane pod każdym rozdziałem najważniejsze informacje, warte zapamiętania, które stanowią później trzon opisywanego zagadnienia oraz różnego rodzaju ćwiczenia; zazwyczaj opisowe, nie bazujące tylko na danym podręczniku jak jest to robione w wielu innych, ale odsyłające do innych tekstów np. do Biblii. Dopiero na podstawie tych informacji można zacząć opisywać dany problem, bądź rozwinąć jakaś myśl. Jest to jednym z głównych celów tej pozycji tzn. kształtowanie w uczniu „odruchu” sięgania do innych źródeł w celu osiągnięcia potrzebnej wiedzy do rozwiązania problemu. Doskonałym pomysłem jest zamieszczenie przez autorów pod tekstem głównym w każdym dziale informacji dotyczącej pogłębienia swojej wiedzy na dany temat w postaci krótkiej bibliografii pozycji nawiązujących tematycznie do problemu. Jest to idealna metoda zgłębiania wiedzy, jak już pisałem wcześniej „zmusza” to uczniów do sięgania w inne źródła. Na uwagę zasługuje także umieszczane pod każdym rozdziałem zbiór dotyczący filmografii na dany temat do której można się „uciec” w celu dopełnienia zebranych wiadomości na dany temat. Jak wiadomo materiały audiowizualne maja znaczny wpływ na szlifowanie już wcześniej poznanych faktów. Jest to dobre ćwiczenie np. w korygowaniu i wyłapywaniu błędów historycznych występujących w ekranizacjach oraz kształtowaniu ogólnego zarysu na dany temat. Po każdym z działów głównych jest praca kursowa, składająca się z tekstów źródłowych, map, wykresów oraz szeregu pytań i innego rodzaju ćwiczeń. Uczeń dzięki temu nabywa kontakt z samodzielną interpretacją tekstów źródłowych w stopniu znacznie szerszym niż w przypadku pojedynczych i niezmiernie rzadkich tekstów źródłowych z którymi może się zetknąć w większości podręcznikach.
Moim zdaniem niniejszy podręcznik jest doskonałym zbiorem informacji, ćwiczeń i pomocy dydaktycznych umożliwiający dogłębne zrozumienie aspektów omawianego materiały. Śmiało mogę go polecić osobą chcącym zgłębić swoja wiedze w zakresie historii. Jest idealna pomocą w przygotowywaniu się do najważniejszego egzaminu w życiu każdego licealisty- MATURY.


Post został pochwalony 0 razy
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Forum www.inibradom.fora.pl Strona Główna -> Materiały -> Recenzja ksiazki do Nauki Historii-Moduł problemowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

   
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin